На підставі яких законодавчих актів відбувається передача земель від Держгеокадастру у власність громад?

  1. Земельний кодекс, стаття 117 “Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність”;
  2. Постанова КМУ, яка зобов’язує Держгеокадастр провести таку передачу в частині земель ОТГ;
  3. Закон про місцеве самоврядування, стаття 26, яка регламентує обов’язкове узгодження дій Держгеокадастру з органом місцевого самоврядування в перехідний період передачі земель.

Загалом механізм схожий на процедуру передачі землі громадянам, наприклад учасникам АТО, тільки приймаючою стороною виступає об’єднана територіальна громада.

Чи потрібно щось робити об’єднаній територіальній громаді, щоб отримати землі за межами населених пунктів у власність чи це станеться автоматично?

Першим кроком стане підписання меморандуму з Головним управлінням Держгеокадастру, в якому узгоджуються всі кроки і терміни щодо передачі земель. Далі рада ОТГ на сесії має прийняти рішення про звернення до Головного управління Держгеокадастру щодо передачі земель у комунальну власність та подати таку заяву за адресою. На фініші процесу – підписати акт-прийому передачі і звернутися з ним до державного реєстратора майнових прав для реєстрації комунальної власності на ці ділянки.

За чий рахунок буде проводитися інвентаризація земель перед передачею об’єднаним громадам?

Після дискусій і консультацій з Асоціацією ОТГ, було прийнято рішення здійснити інвентаризацію за рахунок державного бюджету. Важливе уточнення – інвентаризації потребує лише незначна частина з 760 тис. га, що підлягає передачі у власність ОТГ.

Що зміниться для територіальних громад після отримання ними земель за межами населених пунктів у власність?

Істотно розшириться ресурсна база, якою місцеві органи влади зможуть розпорядитися на користь громадян. Умовно кажучи, громада краще розуміє, що пріоритетно – передати певну ділянку в оренду фермеру або пристосувати  її  під громадське пасовище? Саме необхідність розширити повноваження ОТГ в частині управління землями була основним ідеологічним підґрунтям рішення про передачу. Звичайно, отримання у власність земель за межами населених пунктів – лише перший етап організації грамотного управління ними. Наступним кроком має стати розробка містобудівної документації на ці землі і визначення планів розвитку територій.

Чому окремі сільради, не об’єднані в ОТГ, залишаються за межами процесу передачі земель?

Децентралізація – це затверджена державна політика. Примушувати до об’єднання “зверху” – неправильно, та й просто неможливо, але можна створити стимули, які зроблять сільради зацікавленими у формуванні ОТГ. Тому Кабмін розглядає передачу земель як один із стимулів до об’єднання.

Чи зберігається для ОТГ зобов’язання передавати землі в оренду виключно на відкритих земельних торгах?

Так, зберігається.

Що буде з розпочатими, але не завершеними процесами – підготовкою до аукціонів, виділенням ділянок, які стартували до 01.02.2018?

Вони завершуються, але остаточне рішення приймається з обов’язковим погодженням з представниками відповідної громади в формі рішення ради ОТГ.

Куди звертатися, якщо виникають питання щодо процесу передачі?

На Гарячу лінію для ОТГ  0 800 502 528.

На сайт www.otg.land.gov.ua

До обласного управління Держгеокадастру.

За матеріалами інтерв’ю М.Мартинюка, першого заступника міністра аграрної політики і продовольства України для “НВ Бізнес”